Глосарій діяльнісного навчання
Активне
навчання: підхід до викладання, що ґрунтується на інтересах
учнів, їх розумінні та розвитку шляхом їхнього зацікавлення у процесі навчання,
а не пасивного отримання інформації. Коли йдеться про зацікавленість, ми маємо
на увазі емоційну, поведінкову та когнітивну сфери.
Середовище
активного навчання: фізичні умови, створені для заохочення
учнів взаємодіяти з оточуючим середовищем у такий спосіб, щоб винаходити
значущість та отримувати знання на основі власного досвіду та взаємодії.
Автентичні
підказки: викладання, яке має важливе значення для учнів і
зосереджене на навичках глибокого мислення, можливостей. Сфера: визначений та
окреслений аспект, навичка або компетенція в освітньому контексті.
Навички
самоорганізації: комплекс навичок мислення вищого порядку,
які лежать в основі нашої психічної здатності зосереджувати увагу, ігнорувати
відволікаючі чинники,
контролювати імпульси і досягати цілей.
Емпіричне
навчання: теорії і практики, у яких наголошується на важливій
ролі досвіду у сприянні розвитку змістовного навчання.
Приховані
навчальні програми: цінності, процедури, норми і моделі
поведінки, які експліцитно не представлені або не обговорені, але які впливають
на практичну роботу у класі.
Мислення
вищого порядку: навички широкого застосування, навички
критичного мислення і вміння розв’язувати проблеми.
Інклюзивне
навчальне середовище: середовище, у якому враховуються всі
соціальні, культурні та мовні особливості дітей, і яке підходить для них як з
фізичної, так і педагогічної точки зору.
Навчання
на основі запитів дитини: це дитино-центричний підхід до
викладання і навчання, коли певна частина роботи організовується у зв’язку з
релевантними, оригінальними, відкритими питаннями.
Дидактичне
забезпечення: використані знання про те, як педагоги
навчаються розробляти навчальні матеріали, стратегії і процеси для задоволення
потреб учнів і досягати визначених очікуваних результатів навчання.
Діяльнісний
підхід (навчання через гру): методика викладання, у
якій ігрова, ініційована дитиною діяльність поєднується з фасилітацією вчителя,
щоб сприяти розвитку низки очікуваних результатів навчання. До численних видів
гри відносяться, зокрема, рольова гра, добровільна гра, фізична гра, груба і
контактна гра, конструктивна гра; гра з використанням цифрових технологій;
колаборативна гра та невимушена гра.
Дослідники намагаються описати кожен вид гри у термінах ролей та діяльності
вчителя та дитини, взаємодій з однолітками та фізичного навчального середовища.
Усвідомлення
власних психічних функцій (метапізнання): відслідковування
та контроль власної психічної діяльності, наприклад, сприйняття, пам’ять,
навчання, міркування, спілкування.
Навчання
з мінімальним втручанням: ненаправлене навчання, завдяки
якому діти можуть відкривати для себе знання і навчатись самостійно з
мінімальним втручанням з боку вчителів.
Педагогіка
Монтессорі: освітній підхід, розроблений Марією Монтессорі
(Maria Montessori), відповідно до якого діти вважаються активними, мотивованими
учнями, і в якому наголошується на важливості зв’язку між фізичним, емоційним,
соціальним і когнітивним розвитком.
Знання
педагогічного матеріалу: співставлення вчителями своїх
загальних знань про теорії навчання зі знанням свого предмета. Педагогіка:
система поглядів, сформована цінностями та теоріями, яка надає методи та
стратегії, що використовуються вчителями для впливу на навчання інших.
Проблемне
навчання: активна методика, що передбачає планування навчання
навколо важливої проблеми, завдяки чому учні можуть зрозуміти матеріал,
розробити стратегії, сформувати самостійність та впевненість у собі.
Проєктне
навчання: активна методика викладання, що передбачає
планування навчання у зв’язку з важливим проєктом, який зазвичай виконується спільно
з підтримкою вчителів, щоб передати учневі більше відповідальності за процес
навчання.
Підтримка:
процес керування, спрямування та підтримки вчителями учнів для відслідковування
та контролю прогресу їхнього навчання, наприклад,
за допомогою постановки
питань, надання рекомендацій, прикладів, зразків і моделей.
Регуляція
власної поведінки: здатність контролювати власні думки,
почуття та поведінку, щоб ставити цілі, а також планувати та оцінювати власний прогрес та адаптуватись до зовнішніх змін.
Соціальний
та емоційний розвиток: здатність особи розуміти і контролювати
власні почуття та поведінку для співпраці і встановлення важливих
відносин.
Дитиноцентричне
навчання (див. також «зорієнтоване учнем навчання»):
навчання, яке враховуює потреби учня, щоб визначити відповідний підхід,
оцінювання, спосіб реалізації, контент та планування завдань, коли вчитель є
фасилітатором.
Приклад
з готовим рішенням: детальна покрокова демонстрація того, як
вирішувати певну проблему, або як застосовувати певні методи.
Середовище
активного навчання: фізичні умови, створені для заохочення
учнів взаємодіяти з оточуючим середовищем у такий спосіб, щоб винаходити
значущість та отримувати знання на основі власного досвіду та взаємодії.
Автентичні
підказки: викладання, яке має важливе значення для учнів і
зосереджене на навичках глибокого мислення, можливостях їхнього
застосування у реальному
світі та соціальній взаємодії.
Кооперативне
навчання: стратегії, які підкреслюють важливість позитивної
соціальної взаємодії серед учнів, які працюють разом.
Конструктивістська
теорія навчання: теорія про те, що знання у людей
формується на основі їх досвіду, а не як результат незалежної зовнішньої
реальності.
Конструктивістське
викладання і навчання: зосереджений на учневі підхід,
заснований на навчальному спілкуванні для формування знань. Це забезпечується
через підтримку і регулярний зворотний зв’язок, а також самооцінювання та оцінювання
однолітками.
Навчання
через відкриття: підхід до навчання, який ґрунтується на
різних видах колаборативної, дитиноцентричної діяльності, коли учням
відводиться
процедури, норми і моделі
поведінки, які експліцитно не представлені або не обговорені, але які впливають
на практичну роботу у класі.
Мислення
вищого порядку: навички широкого застосування, навички
критичного мислення і вміння розв’язувати проблеми.
Інклюзивне
навчальне середовище: середовище, у якому враховуються всі
соціальні, культурні та мовні особливості дітей, і яке підходить для них як з
фізичної, так і
педагогічної точки зору.
Навчання
на основі запитів дитини: це дитиноцентричний підхід до
викладання і навчання, коли певна частина роботи організовується у зв’язку з
релевантними,
оригінальними, відкритими питаннями.
Дидактичне
забезпечення: використані знання про те, як педагоги
вчаться розробляти навчальні матеріали, стратегії і процеси для задоволення
потреб учнів і досягати
визначених очікуваних результатів навчання.
Діяльнісний
підхід (навчання через гру): методика викладання, у
якій ігрова, ініційована дитиною діяльність поєднується з фасилітацією вчителя,
щоб сприяти розвитку низки очікуваних результатів навчання. До численних видів
гри відносяться, зокрема, рольова гра, добровільна гра, фізична гра.
Знання
педагогічного матеріалу: співставлення вчителями своїх
загальних знань про теорії навчання зі знанням свого предмета.
Педагогіка:
система поглядів, сформована цінностями та теоріями, яка надає методи та стратегії,
що використовуються вчителями для впливу на навчання інших.
Проблемне
навчання: активна методика, що передбачає планування навчання
навколо важливої проблеми, завдяки чому учні можуть зрозуміти матеріал,
розробити стратегії, сформувати самостійність та впевненість у собі.
Підтримка:
процес «зорієнтоване учнем навчання»): навчання, яке
враховуює потреби учня,
щоб визначити відповідний підхід, оцінювання, спосіб реалізації, контент та планування
завдань, коли вчитель є фасилітатором.
Немає коментарів:
Дописати коментар